ממונה בטיחות במקום העבודה הוא האדם המיומן והמוסמך בכל מה שקשור למעשה בעניין הבטיחות והגהות במקום. מי שממנה את איש הבטיחות הוא המעביד עצמו, והוא יהיה אחראי לטווח הקצר והארוך על כל יישום וכל מה שקשור לבטיחות העובדים בפרט ובסביבת העבודה בכלל.

כמו כן, בהתאם לחוק לכל מפעל או ארגון ישנה דרישה לרמת בטיחות מסויימת, ומכאן הגיע הצורך במינוי אדם אחד שיעשה זאת. על הממונה לעמוד בכל התנאים והנהלים המתבקשים. בשנים האחרונות אנשים רבים מבינים את האחריות שיש לתפקיד, את התגמול ואת העובדה שמדובר בתפקיד שכיף לקום בבוקר ולבצע אותו.

למה צריך ממונה בטיחות בעבודה?

על פי החוק, ממונה בטיחות מוגדר בתור היועץ להנהלת האתר בכל הקשר בתחום הבטיחות והבריאות בעבודה, באתרי בנייה או במפעלים בעלי מינימום של חמישה עובדים. האחריות על בטיחות בסביבת העבודה מוטלת על בעל המקום או מנכ”ל החברה. 

בעקבות מקרים רבים בהם התגלו חברות ומפעלים רבים בהם העדיפו “לחסוך” בממונה הבטיחות, המדינה מקצה מערך שלם על מנת לאכוף את החוק ולשמור על בטיחותם של העובדים בישראל.

מה תפקידו של ממונה בטיחות בעבודה?

ממונה בטיחות, כאמור לעיל אחראי על כל תחום בטיחות העובדים ובריאותם בסביבת עבודה מסויימת. ראשית עליו לאתר את מפגעי הבטיחות במפעל או בארגון ולעדכן את המעביד שלו. בתחום האחריות של הממונה לוודא שההנהלה דואגת להפחתת הסיכונים במקום העבודה בעזרת גידור ותיחום מקומות מסוכנים, לחצני חירום, שילוט רלוונטי וכו’.

באחריותו של הממונה לוודא כי נהלי הבטיחות נגזרים מסקר סיכונים שביצע באתר ספציפי, בכל הקשור בתהליכי עבודה, בציוד ובמתקנים. בנוסף, עליו לוודא כי ההנהלה מבצעת את תפקידה כראוי, והיא דואגת להפחית את הסיכונים שזיהה במקום באופן מיידי. על הממונה להיות עם יד על הדופק בכל הקשור בפיקוח וביקורת על תקינות ציוד המגן האישי, התקני בטיחות ועל כלי העבודה השונים.

במקרים של תאונות עבודה חלילה, על הממונה לחקור את התאונה, לתעד את הממצאים והמסקנות שלו, ולהעביר הלאה את הלקחים שהפיק. באמצעות התחקיר הממונה יציע להנהלה פעולות וצעדים שימנעו תאונות עתידיות. בנוסף, הוא מחויב לעדכן את העובדים אודות התאונה ועל המסקנות מהתחקיר שלה.

למי מותר לעבוד כממונה בטיחות?

על כל אדם שמעוניין להיות ממונה בטיחות עליו לעבור קורס ממונה בטיחות, ולקבל אישור כשירות והסמכה ממפקד עבודה ראשי. לא כל אחד יכול להתקבל לקורס, על מנת להתקבל יש לעמוד במספר קריטריונים מחייבים. ראשית, עליו להיות בעל תואר אקדמי או תעודה מקצועית באחד מהתחומים הבאים: הנדסה, טבע, טכנולוגיה ודומיהם.

למי שסיים לימודי תואר אקדמי יש לצבור ניסיון של שנתיים לפחות בתחום הלימודים שלו, לאחרים שסיימו לימודי תעודה מעשית של טכנאי או הנדסאי עליהם לצבור ניסיון בתחום הלימודים שלהם של 3 שנים לפחות, וגם לקבל אישור חריג ממפקח עבודה ראשי המאשר את קבלתו לקורס.

התחומים בהם חייב ממונה בטיחות

מדובר בתחום מאוד רחב המכיל בתוכו דרישות שונות ומגוונות של ניהול סיכונים ומניעת תאונות. ממוני בטיחות מתפקדים במגוון תעשיות, החל מתעשיית החקלאות ועד ענף הבנייה. בענף החקלאות הממונה בעיקר מתעסק בסיכונים כימיים של חומרי הדברה שונים, מערכות דלק וגז, גיהות, גידול בעלי חיים, סכנות ממכונות חקלאיות, תאונות רכבי עבודה כמו טרקטורים ועוד.

ואילו בענף הבנייה הממונה מתעסק בעיקר בעומסי חום, תקינות המכונות, גידור מתחמים מסוכנים, נהלי בטיחות בעבודה בגובה ועוד. תחום ממונה הבטיחות הינו קריטי להצלחה של כל פרויקט, בריאות העובדים ושמירה על החיים שלהם חשובים יותר מכל דבר אחר. חברת מוזי ביטון הינה החברה המובילה בישראל בתחום הבטיחות בעבודה.

החבר מציעה מגוון שירותים בתחום הבטיחות בעבודה, הכוללים בין היתר הדרכות בטיחות, מידע אודות האחריות של התפקיד, יועצי בטיחות מקצועיים ומנוסים המעניקים תכנון מערכי בטיחות, תכניות בטיחות אש, תכנון בטיחות באירועים המוניים ועוד. למידע נוסף חייגו עכשיו למספר 072-3318186 ונשמח לענות לכם על כל השאלות.